Assalamualaikum wbt..

Photobucket

syabab
Timbul 5 Persoalan
1)Siapa aku...
2)Dimana aku...
3)Bagaimana aku di dunia+akhirat..
4)Ke mana hala tuju...
5)Bagaimana aku boleh capai???

Izzah....bermaksud mulia,tinggi,kehormatan...dalilnya???nisak;139 dan munafiq;63

Asbab Mukmin Izzah & Cemerlang...
1) Jaga batasan syarak-suruhan dan larangan, agama neraca hidup.

2) Jaga keikhlasan-roh kepada amal,penentu amal di tolak@di terima, puji orang berpada2..

3) Tidak jemu cari ilmu-tidak sama org berilmu dgn org jahil, mendapat darjat d cc ALLAH SWT, cahaya kehidupan.Nabi berpesan siapa yg membuka jalan untuk mencari ilmu, nescaya ALLAH SWT akan mencari jalan untuknya ke syurga..sehebat2 ilmu tidak sehebat ilmu ALLAH SWT..

4) Sentiasa timba pengalaman orang yang berjaya-capai kejayaan bukannya kerja mudah.Contoh paling baik ialah Rasullullah S.A.W(kaji sirah balik).

5)Menjaga dan segarkan Ukhuwah Islamiah-asas kekuatan selepas aqidah,pepecahan menuju kehancuran,sentiasa bersangka baik.

6) Merasai tanggungjawab dakwah di hadapan ALLAH S.W.T-tiada Izzah di sisi ALLAH S.W.T melainkan hidup bersama Islam dan dakwah,hayati tanggungjawab beramal untuk agama ALLAH SWT,kongsi dakwah dengan orang lain,pengorbanan(Tadhiah) menjadi amalan.

7) Faham bahawa kejayaan akedemik dan ilmu hanya sebagai alat untuk capai redha ALLAH S.W.T-semua kekuatan yang dimiliki untuk masa depan agama dan dakwah,tebus kembali maruah Islam dan Ummah.

8) Jaga hubungan dengan ALLAH S.W.T-Al'Quran,Ma'thurat,qiam,puasa,istigfar-taubat.

9) Berterusan berdoa-jadi mukmin yang hebat,tidak malas,konsisten,tidak dapat penyakit2 hati,sihat tubuh badan,kekalkan ikhlas.

10) Selalu@sokmo muhasabah diri dan merasa kerdil di hadapan ALLAH S.W.T.

Khatimah@Rumusan
-Mati,hidup adalah ujian ALLAH S.W.T.
-Hidup tanpa Islam dan dakwah adalah hidup tanpa IZZAH.
-Segala nikmat anugerah ALLAH S.W.T adalah modal untuk capai maqam IZZAH..

p/s: catatan di atas adalah nota ringkas yang ana sempat tulis selepas mendengar tazkirah daripada ustaz ana iaitu Ustaz Lokman. Seandainya tidak memahami,harap maaf..dan ini merupakan mukaddimah di dalam ana menulis blog ini...jazakallah...
0 Responses

Post a Comment