Assalamualaikum wbt..

syabab

Alhamdulillah..syukur kpd ALLAH SWT kerana di beri kesempatan utk menulis lagi..maaf2..lama x on9..buzy akhir2 ni dan xsempat nk tulis dlm blog ni..ok..apa yang ana cuba ketengahkan ialah sakit..ada sesetengah orang kata sakit itu ialah kafarah dosa..yang mana ALLAH mendatangkan sakit di dunia sebagai hukuman ke atas dosa yang kita lakukan dan insyaALLAH di akhirat kelak dosa itu terhapus..3 hari yang lepas iaitu pada hari khamis, 22/04/2010, ana di uji dengan kesakitan olehNYA..dan mungkin ia kafarah dosa2 ana yang banyak buat dosa..sakit itu berpunca daripada 'air gas'(bukan coca-cola@pepsi tp jenama lain) yang telah ana minum semasa selepas solat zohor secara berjemaah di Surau Al-Irfan..selepas solat zohor,akhi azman dan geng2 mengajak ana minum bersama mereka di surau itu..pada waktu itu memg ana tahu yang perut ana masih lagi kosong tapi kerana dahaga sangat ana pun minum la air itu..kemudian ana p kampus,nak minta tanda tangan drp s.visor(lecture) kerana esokkannya ana mahu pulang ke tanah air..jadi nak settlekan dengan segera kerja yang harus di settlekan..tepat jam 6petang ana masuk CC, nak print kerja tetapi malangnya pukul 10malam baru la settle kerana masalah "margin" kerja td.alhamdulillah, pekerja di siru memberi kebenaran ana solat maghrib di situ..selesai solat maghrib,pada waktu itu la perut ana mula 'berdikir barat'..apakan daya, ana perlu settlekan jugak..sampai la 10malam..perut ana betul2 sakit..jd selesai je kua CC ana terus cari makanan..nasi goreng pattaya 1!!..makanan terhidang dan ana menikmatinya..ALHAMDULILLAH..rezeki ALLAH(apakah Palestin dapat makan begini?? fikir ana sejenak)..kemudian,ana terus balik ke bilik dan pada waktu itulah perut mulakan 'berdikir barat' tapi kali ini lagi kuat..jd ana makan la ubat gastrik(yang doktor bagi beberapa bulan yang lepas)..malangnya perut terus 'berdikir'..tanpa membuang masa ana p beli air coklat susu..konon2nya mampu mengatasi masalah gastrik itu..tepat jam 1am ana tak larat nk bangun jadi ana baringkan diri di atas katil..ana cuba semua posisi tido tapi masih lagi tidak dapat mengawal 'dikiran' perut itu tadi..astagfirullahalazim..kafarah dosa kah ini ya ALLAH..bisik hati ana..dan adakah ana akan meninggal??macam2 yang datang dalam kepala ni..dan pada waktu itu juga ana terfikir..adakah saudaraku di Palestin merasakan sebegini sakit kerana tidak makan???sakit yang memg tidak pernah ana alaminya selama ini..ana ni kerana silap minum je tapi saudara di Palestin???sedih bila memikirkannya..tanpa ana sedari jam menunjukkan jam 3 pagi..ana masih tidak dapat menenangkan diri dan ana bangun..apabila bangun terasa bagai nak meludah dan rasa banyak air liur dalam mulut ini..mula rasa bahawa ana akan muntah..ana bingkas bangun dan ke tandas..memg betul jangkaan ana apabila ludah je 2,3 kali kemudian termuntahlah segala macam yang ana makan td..habis semuanya ana keluarkan..(dah lama x rasa munta dan kali ini sekali lagi ana muntah)..tp alhamdulillah setelah keluarkan semua yang ada dalam perut itu tadi baru la ana selesa cikit untuk baring di atas katil.
Adakah ini di panggil kafarah dosa???sungguh besar kuasa ALLAH..walaupun hanya kerana air..seluruh badan ana x mampu untuk menghadapiNYA..bagaimanakah dengan hukuman di akhirat kelak!!!????bukan hanya sekadar air..tapi segala jenis unsur(kejadiannya) yang akan menyiksa kita..astagfirullahalazim..ini sedikit sebanyak pengalaman semasa sebelum ana pulang ke rumah..moga2 ALLAH mengampuni dosa2 kita semua dan ingatlah saudara kita..adakah mereka makan hari ini???sedih rasa hati apabila mengingati mereka di sana tapi janji ALLAH itu pasti..mereka di beri ganjaran SYAHID oleh ALLAH SWT kerana mempertahankan agama..moga2 saudara kita di Palestin bersabar dengan segala mehnah dan ujian yg ALLAH bagi..c u next time..assalamualikum wbt..
syabab

Alhamdulillah,syukur banyak2 kepada ALLAH SWT kerana memberi ana peluang mengikuti kem Keindahan BersamaMU(KBM) atau lebih dikenali sbg Kem Bengkak Mata di sebuah sekolah elite di terengganu. ana di tugaskan sebagai fasilitator di sana.Kem ini bermula pada 25mac-27mac..agenda pertama ialah ice breaking..sesi taaruf setiap peserta@pelajar..sesi ni pun dah mengalir air mata setiap peserta kerana baru sedar bahawa sahabat adalah orang yang penting selepas ibu dan bapa kita(kem bengkak mata kan)..kem ini berbeza sgt2 dgn kem2 yg pernah ana hadiri..kerana ia lebih kepada rohani,kasih syg dan hubungan kita dgn Pencipta kita, Rasulullah dan ibubapa..yang best ialah apabila ana di beri peluang utk menjadi "Mayat"..masa di bungkus menjadi mayat,terasa kepayahan utk kita bergerak..even nk garu muka sebab nyamuk hinggap pun payah..terfikir dlm diri mcm mana la azab kubur..bila malaikat menghukum kita..seolah2 kita tidak mampu lari drp hukuman itu ibarat seekor lembu yg kesakitan apabila di sembelih tanpa membuang ikatan tali pada kaki dan tgnnya..ALLAHUAKBAR!!!...terasa lagi apabila imam membacakan surah yassin..meremang bulu roma ni..Ya ALLAH adakah begini terasanya..disamping itu ana jugak di beri peluang sekali lagi menjadi pemukul..pukul meja sekolah dgn rotan yg tebal..nk di gambarkan kekuatan hentaman malaikat ALLAH..Subhanallah..apabila tidak dapat menjawab soalan2 nya..
kemudian, last day, 27mac, sesi Lafaz Yang Tersimpan yang mana sesi ini menghubungkan kasih syg mak dan ayah pada anak2nya..memg touching la..lebih sedih apabila ramai parents x datang ..para peserta dan pelajar menagih kasih syg ibubapa yg hadir..cemburu melihat kawan2 dan shbtnya yg ibubapanya datang ke majlis itu..adik2 tidak berpeluang nk minta maaf, luahkan perasaan yg terkandung dalam hati mereka untuk di luahkan kpd ibubapanya(hayati lagu Lafaz Yang Tersimpan-UNIC)...ana sendiri pun teringat kat ma dan pa..memg best kem ini..ana harap ana dpt ikuti lagi jika di beri peluang dan akan cuba membawa kem ini kepada semua remaja2 kita terutamanya kerana kesedaran kem ini memang sgt2 berkesan..terima kasih ya ALLAH kerana memberi aku peluang utk mengambil ilmu dan pengalaman sebelum aku kua drp Terengganu ni..jazakallah..

"Maka apakah kamu mengira bahawa sesungguhnya Kami menciptakan kamu secara main-main (saja), dan bahawa kamu tidak akan di kembalikan kepada Kami?Maka Maha Tinggi ALLAH, Raja yang sebenarnya: tidak ada Tuhan selain Dia. Tuhan (yang mempunyai) 'arasy yang mulia"
-(al-mukminum:115-116)